전공 소개
응용언어학 박사 과정은 빠르게 변화하는 언어교육 환경에서 최신 정보기술(IT)을 활용한 언어교육, 언어평가, 언어데이터 분석의 전문성을 갖춘 인재를 양성하는 데 초점을 맞추고 있습니다. 본 과정에서는 인공지능(AI) 기술을 기반으로 한 언어교육 및 언어평가, 음성·문자 언어의 전산 및 코퍼스 언어학적 분석을 심도 있게 다룹니다. 언어학습 커리큘럼 및 디지털 교재 개발에 필요한 어휘·문법·콘텐츠 난이도 분석 방법, 학습자의 역량과 학습 콘텐츠 난이도 비교 분석을 통한 맞춤 학습 프로그램 개발 등 디지털 시대 언어 교육에 필수적인 연구 및 실무 역량을 체계적으로 함양할 수 있습니다.
교육 목표
본 박사 과정은 언어교육 및 평가, 커리큘럼 개발, 디지털 학습 콘텐츠 설계 등 언어 교육 현장에서 요구되는 핵심 역량을 갖춘 독립적인 연구자를 양성하는 것을 목표로 합니다. 최첨단 디지털 기술을 통합하여 언어교육, 언어평가, 교재개발에 대한 심층적인 연구 접근 방식을 교육하며, 학생들이 연구 역량과 실무 능력을 체계적으로 습득할 수 있도록 지원합니다.
졸업요건
교육과정
연번 | 교과목명 | 학점 | 구분 |
---|---|---|---|
1 | 언어학습과 교수의 원리 | 3 | 필수 |
2 | AI를 활용한 언어평가 | 3 | 필수 |
3 | 컴퓨터 보조 언어 학습 및 교수 | 3 | 선택 |
4 | AI와 문해 연구 | 3 | 필수 |
5 | 말뭉치 언어학 입문 | 3 | 필수 |
6 | 데이터 코딩을 활용한 연구방법론 | 3 | 필수 |
7 | AI 기초 프로그래밍 | 3 | 필수 |
8 | 과제 기반 언어 교수법 (TBLT) | 3 | 선택 |
9 | ELT 교육과정 디자인 | 3 | 선택 |
10 | 연구 방법: 양적 연구 (고전검사이론) | 3 | 필수 |
11 | 담화 분석 | 3 | 선택 |
12 | 어휘 및 구문론 | 3 | 선택 |
13 | 연구 방법: 질적 연구 | 3 | 필수 |
14 | 자연어 처리와 거대 언어 모델 | 3 | 선택 |
15 | 제2언어 심리언어학 | 3 | 선택 |
16 | 사회언어학 | 3 | 선택 |
17 | 음성 데이터 분석 및 기술 | 3 | 선택 |
18 | 고급 양적 연구 방법 | 3 | 선택 |
19 | 논문 연구 I | 3 | 필수 |
20 | 말뭉치 언어학 고급 연구 | 3 | 선택 |
21 | 언어 평가 개발 및 검증 고급 연구 | 3 | 선택 |
22 | 논문 연구 II | 3 | 필수 |
Total | 66 |
1. [Principles of Language Learning and Teaching]
This course will familiarize students with theories, methodologies, issues and practices of language learning and teaching. We will examine theories, principles and models in instructed second language acquisition and will evaluate the applicability of recent pedagogical developments in the language skills and systems for L2 learners in the Korean ELT context.2. [Language Assessment Using AI]
The goal of this course is to help students build expertise in language assessment. Students will learn the basic theory of language assessment needed to design and analyze language tests. The statistical techniques necessary to analyze language test data will also be covered in the course, and students will learn how to develop and evaluate multiple-choice items, as well as performance assessment items (such as speaking and writing). This course will discuss ways to produce computer-adaptive language tests using artificial intelligence technologies.3. [Introduction to Corpus Linguistics]
This course introduces Corpus Linguistics as a scientific discipline, blending linguistic theory, quantitative analysis, and data processing. Students will develop foundational knowledge and computational skills for corpus-based research, exploring methodological frameworks, corpus design, data retrieval, and statistical analysis. Hands-on applications include concordances, collocations, keyword analysis, and vector-space modeling for linguistic inquiry.4. [Research Methods Using Data Coding]
This course introduces students to research methods in applied linguistics including the application of artificial intelligence to language learning. This course covers the procedures necessary for quantitative and qualitative research in applied linguistics and reads examples from journals in applied linguistics. The main goal of this course is to prepare students to be able to conduct their own research studies. Students will also learn basic mathematics and statistical techniques needed to understand how artificial intelligence for language learning works.5. [AI Basic Programming]
This course introduces text-mining techniques and AI-driven language processing using Python. Students will learn fundamental programming, corpus linguistics, natural language processing, semantic network analysis, topic modeling, and text visualization. Hands-on experience includes working with large language models and managing extensive text data.6. [Research Methods: Quantitative (CTT)]
This course introduces the core concepts of Classical Test Theory, including the True Score Model, reliability, generalizability theory, validity, test bias and fairness, scale development, and threats to psychometric quality. The goal is to provide students with the skills to conduct robust quantitative research and evaluation in applied linguistics.7. [Research Methods: Qualitative]
This course is designed to offer a comprehensive introduction to qualitative research methods. Throughout the course, students will develop both the conceptual framework and the technical skills necessary to understand and effectively carry out a qualitative research project. From the initial stages of project conception and design to the final phases of data analysis and write-up, students will gain the knowledge and tools needed to navigate the full research process.8. [Dissertation I & II]
This course represents the second stage of the dissertation writing process. Students will focus on data analysis, writing the results and discussion sections, and finalizing their dissertation. The course provides support in refining research findings and preparing the dissertation for submission.